99,9% -os Természetes ÖKO-BIO
                       mert talán 100% nincs is!?
         t       Skype:poppey196  
MENÜ
A konyha kincse - extra szűz olíva olaj
 
 
 
 
A mediterrán konyhában használt extra szűz olíva olaj szerencsére már nálunk is megtalálható a konyhákban, éttermekben, bár használatának titkaival és táplálkozás-élettani hatásával még nem vagyunk tisztában.

Az olea europea fa terméséből sajtolással nyerik az olajt. Az extra szűz olíva olajt az első sajtolással nyerik, ez rendelkezik a legtökéletesebb ízzel és legnagyobb antioxidáns hatással.

De mit is tartalmaz? Egy evőkanál, ami úgy 14 gramm, 126 kalóriát jelent, ettől rögtön meg is ijedhetnénk, pedig nem kell.
Az olíva olajban elsősorban olyan telítetlen zsírokat találunk, amelyek, mint kutatási eredmények igazolják, védik szervezetünket számos betegségtől.
A mediterrán régióban, ahol sok olíva olajt használnak, mégpedig hidegen öntve salátákra, tésztákra, mártásokra, jóval alacsonyabb a szívbetegség, érelmeszesedés, cukorbetegség, vastagbélrák, asztma előfordulása, mint azokban az országokban, ahol elsősorban állati vagy más növényi zsiradékot használnak. Ezeket is sajnos legtöbbször hevítve, sütésre.

A mediterrán táplálkozást az olíva olaj bőséges használata, sok nyers zöldség és salátaféle, levesek, szárnyasok, halak fogyasztása jellemzi.
Megállapították, ha ebből a táplálkozási formából átvesszük, és fő ételként beépítjük napi táplálkozásunkba a saláta olíva olajjal fogást, akkor már hat év után jelentkezik változás szervezetünk állapotában.

 



Több tanulmány egybehangzó megállapítása szerint 50%-kal csökken mindenféle halálozási ok kockázata.

Az olíva olaj fogyasztása mintegy felére csökkenti a szívkoszorúér betegség előfordulását. Ezt egy Görögországban végzett, kontrollcsoportos esettanulmány bizonyítja. Ebben nem csak a táplálkozást, hanem az alkoholfogyasztást, aktivitást, dohányzást is vizsgálták, még mielőtt valaki is azt gondolná, hogy elég napjában egy evőkanálnyi olíva olajat valamilyen formában lenyomni a torkunkon.


A vizsgálatok rávilágítottak, hogy az LDL (káros) koleszterin részecskéi, amelyek olívából származó telítetlen zsírt tartalmaznak, kevésbé valószínű, hogy oxidálódnak. Ez azért lényeges, mert az oxidálódott koleszterin tapad oda az érfalhoz, és ez a lerakódás szívinfarktushoz, agyi katasztrófához vezethet.
Az olíva olajban található polifenol vegyületek megakadályozzák a monocita sejtek odatapadását az érfalhoz, ami szintén közrejátszik az érelmeszesedés kialakulásában.
Megfigyelték, hogy azoknak az embereknek a teljes koleszterin szintje átlag 13,4%-kal csökkent, akik táplálkozásukban felcserélték a telített zsiradékot olíva olajra. Az LDL koleszterin szintjük 18%-kal csökkent. Fontos kiemelni, hogy ez a nagyszerű eredmény csak akkor következik be, ha nem a telített zsírok mellet fogyasztunk telítetlen olíva olajat, hanem helyettesítjük azzal.
Az olíva olaj hatása nem csupán abban rejlik, hogy ez telítetlen zsír, hanem nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat is, klorofilt, karotin származékokat és a már említett polifenolokat. Ezeknek nem csupán szabadgyök-közömbösítő erejük jelentős, hanem az E-vitamint is megóvják a károsodástól.
Az extra szűz olajban gazdag táplálkozással az érfalakat védjük, fenntartjuk ellazulási, tágulási képességét, ezzel megelőzhetjük a magas vérnyomást.

A kutatások eredményeként összegezni lehet, hogy nem önmagában a telítetlen zsírsav, hanem az extra szűz olíva olaj magas fenol tartalma az, ami véd a szív-, érrendszeri betegségek, gyulladások, vastagbélrák, csontritkulás ellen.  
 

Tipp
  • Az ételeket pároljuk, gőzöljük, ha már kész és kissé kihűt, akkor öntsünk rá extra szűz olíva olajat!
  • Sötét üvegben tárolt extra szűz olíva olajat vásároljunk, mégpedig a hátsó sorokból, és sötét helyen tároljuk!
  • Nézzük meg a feliratot, legyen a készítés módja hidegen sajtolás!
  • A gyártás idejétől számítva 12 hónapig őrzi meg teljes értékét, ezért ellenőrizzük a készítés időpontját!
  • Különféleképpen ízesíthetjük. Az egyik üvegbe tehetünk például fokhagymát, a másikba petrezselymet. Gyorsan összeérnek az ízek.
  • A kész salátára öntsük az olajat!
  • Levesre frissen vágott petrezselyem és olíva olaj keverékéből öntsünk!
  • Tökfőzelékre a frissen vágott kaprot keverjük össze olívával!
  • Tésztára a friss, hámozott, felkockázott paradicsomot, összevágott petrezselymet, bazsalikomot, fokhagymát használhatjuk mártásként. 

Mivel a polifenolban rejlik az olíva olaj egyik jelentősége, ezért fontos tudni, hogyan használjuk, tároljuk táplálkozásunk folyékony aranyát.
A mennyiségre vonatkozó kutatások eredményeként javasolják étkezésekkel maximum 1 és fél evőkanál olívaolaj elfogyasztását.
A mellrák bizonyos fajtáit is csökkentheti a mediterrán diéta. Ezt a következtetést vonta le az a tanulmány, amely 755 nőt vizsgált ilyen szempontok szerint a Kanári Szigeteken.


Az, hogy mit eszünk befolyásolja azt is, hol rakódik le a felesleg testünkön. A hason található zsírpárna az inzulin érzékenységgel áll összefüggésben, ami súlygyarapodást eredményez, és növeli a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát.
Kutatók összehasonlították kettestípusú cukorbetegségben szenvedők hasát. Azt tapasztalták, hogy a legjobban a magas szénhidrátot tartalmazó táplálkozás során nő az alhasi zsírréteg. A legjobb az olíva olajban gazdag táplálkozás, mert megakadályozza az anyagcsere zavartalanságát biztosító egyik fontos hormon termelésének csökkenését. Ezt a zsírsejtek állítják elő és raktározzák. Feladata, hogy szabályozza a cukor és zsír anyagcserét, növelje az inzulinérzékenységet, valamint érvényesítse gyulladáscsökkentő hatását az erek falán lévő sejteknél. Ennek a hormonnak a vérben mért alacsony szintje az elhízottak egyik jellemző tünete.

A Helicobakter pilori olyan baktérium, amely az emésztőrendszerbe kerülve krónikus gyulladást okoz, ennek következményeként gyomorfekély, emésztőszervi daganat alakulhat ki. A gyógyítást nehezíti, hogy egyre jobban ellenáll az antibiotikumoknak. Spanyolországban, egy kórházban megvizsgálták az olíva olaj hatását a Helicobakter pilorira. Az emberi emésztőrendszer környezetét imitálva olíva olajból kivont jelentős mennyiségű polifenolt juttattak be gyomorsavba, amely így erős ellenhatást mutatott a Helicobakter pylorival szemben. Ezt az eredményt még humán környezetben is be kell bizonyítani, de nagyon ígéretes már most is. Lehet, hogy olíva olajjal fogjuk megelőzni és gyógyítani a gyomorfekélyt és más emésztőrendszeri betegségeket? Nem kívánhatunk ennél jobb gyógyszert!

A Bűvös szakács a klasszikus pesto készítését a következőképpen írja le:

6-10 dkg bazsalikomot, egy csipet durva tengeri sót, két gerezd fokhagymát, 2-3 dkg fenyőmagot összezúzunk kőmozsárban, ha erre nem vagyunk hajlandók, akkor mixert használunk. Kisebb adagokban hozzákeverünk másfél deciliter extra szűz olíva olajat, majd 5-6 dkg frissen reszelt sajtot. Ennek fele parmezán, másik fele lágy juhsajt.
A pestót a tészta főzővízével, egy-két evőkanállal hígítjuk, így keverjük össze a kifőtt tésztával. A pesto hazájában, Olaszország északi részén tesznek bele vékonyra szelt főtt újkrumplit és zöldbabot is.

  

 

 

 

 

 

 

Asztali nézet